FR NL
Zorgeloos elektrisch rijden Wat kost een elektrische auto? Alle kosten onder de loep.
22 februari 2024 EV-Kosten
Vraag je iemand hoeveel zijn/haar auto kost, dan antwoordt die persoon waarschijnlijk met de aankoopprijs. Maar bij een auto komen ook andere kosten kijken, zoals kosten voor verzekeringen en onderhoud. Dus: wat kost een auto écht?
Ontdek in dit blogbericht de belangrijkste kosten die verbonden zijn aan elektrische auto’s.*
Aankoopprijs

Dat is de prijs die je betaalt wanneer je je elektrische auto koopt. De aankoopprijs verschilt logischerwijze van auto tot auto en hangt ook af van factoren zoals de ouderdom van de auto (nieuw of tweedehands). 

Wist je dat je tot en met 31 december 2024 een premie van de Vlaamse Overheid kunt krijgen als je een nieuwe of tweedehands elektrische auto koopt? Meer informatie over de voorwaarden en bedragen van de premie vind je op de website van de Vlaamse Overheid.

Laat je een thuislaadpaal installeren, dan kun je een belastingvermindering krijgen op de kosten die je hiervoor maakt. Hoeveel belastingvermindering je krijgt, hangt af van het jaar waarin je de laadpaal laat installeren. De belastingvermindering is nog geldig voor kosten gemaakt tot en met 31 augustus 2024 (datum op de factuur).

Meer informatie over de voorwaarden en verminderingsbedragen vind je op de website van de Vlaamse overheid.

Ben je zelfstandige of heb je een vennootschap? Dan geniet je een mooi belastingvoordeel als je elektrisch rijdt. Zo zijn zowel de aankoopkosten als de laadkosten van je elektrische auto 100 % fiscaal aftrekbaar.

Verzekeringen

Koop je een auto, dan ben je verplicht een BA Motorrijtuigenverzekering te nemen. Die verzekering dekt alle schade die je met je auto toebrengt aan derden. Zonder een BA Motorrijtuigen-verzekering mag je auto de baan niet op. 

Naast de BA Motorrijtuigen-verzekering kun je ook nog andere verzekeringen afsluiten voor je elektrische auto.

 

  • Kleine of Grote Omnium: de Kleine Omnium van Baloise dekt schade aan je auto door brand, diefstal, glasbreuk, natuurevenementen en aanrijdingen met dieren. De Grote Omnium van Baloise dekt alle bovenvermelde schade, alsook voertuigschade na een ongeval of vluchtmisdrijf. Het is niet verplicht om een omniumverzekering af te sluiten, maar de meeste verzekeraars – inclusief wij – raden dat wel ten zeerste aan.
  • Aanvullende verzekeringen: die verzekeringen kun je afsluiten als je een nog completere bescherming wilt. Voorbeelden van aanvullende verzekeringen zijn de verzekering Bestuurder (dekt lichamelijke schade bij een verkeersongeval bij elke door jou toegelaten bestuurder van je auto), de verzekering Rechtsbijstand (juridisch advies en bijstand bij gerechtelijke geschillen) en de Uitgebreide Baloise Assistance Voertuigen en Personen (internationale 24/7 bijstand bij pech, ongevallen en diefstal).  
     

Dit is een publicitaire boodschap. 

Bereken je autoverzekering

Wil je weten wat het zou kosten om je auto te verzekeren bij Baloise? Maak gratis een simulatie op onze website. Lees ook steeds alle voorwaarden en bekijk de IPID-fiche. 

Je verzekering overzetten naar je elektrische auto?

Heb je een elektrische auto gekocht? Dan kun je de autoverzekering van je diesel, benzine of hybride laten overzetten. Je verzekeringsmakelaar zal dan je contract aanpassen en een nieuwe premie berekenen.

Meer informatie over het overzetten van je autoverzekering naar een elektrische auto vind je in een van onze andere blogs.

 

Belastingen

Koop je een (elektrische) auto, dan moet je een belasting op inverkeerstelling (BIV) van je auto en een jaarlijkse verkeersbelasting betalen. 

De BIV moet je maar één keer betalen. De berekening gebeurt op basis van de milieuvriendelijkheid van je auto. Voor je nieuwe elektrische auto betaal je dus minder BIV dan voor een diesel of benzine. 

Op de website van de Vlaamse overheid kun je gratis berekenen hoeveel BIV je moet betalen.

De berekening van de jaarlijkse verkeersbelasting gebeurt op basis van onder meer het vermogen (KW - kilowatt) van je auto. De belasting verandert ieder jaar en verschilt van type auto tot type auto. 
Sinds 1 juli 2023 bedraagt de verkeersbelasting voor 100 % elektrische auto’s € 97,68. 

Keuring & onderhoud

Alle auto’s zijn onderworpen aan een verplichte periodieke keuring. De eerste keuring moet gebeuren ten laatste op de datum waarop je auto 4 jaar wordt. Daarna moet je je auto ieder jaar laten keuren.

Op de website van Autoveiligheid vind je een overzicht van de actuele keuringstarieven in Vlaanderen (zie ook de gedetailleerde tarievenlijst). Het tarief voor de standaardkeuring van een personenwagen bedraagt momenteel € 38,20. Dat tarief geldt voor alle personenwagens, ongeacht de aandrijving.

Hoeveel je jaarlijks moet betalen voor het onderhoud van je elektrische auto, hangt af van verschillende factoren. Elektrische auto’s hebben bijvoorbeeld speciale en duurdere banden die sneller slijten. Anderzijds slijten de remblokken van elektrische auto’s minder snel. 

Ook hebben elektrische auto’s minder onderdelen én onderdelen die men bij een onderhoud moet vervangen of controleren. Denk maar aan de motorolie of brandstoffilter. Die onderdelen heeft een elektrische auto niet.
 

Restwaarde

De restwaarde is de geschatte waarde van je auto op het einde van zijn levensduur, na afschrijving of na een ongeval. De restwaarde hangt af van de algemene onderhoudstoestand van je auto en factoren zoals de  staat, de kilometerstand en de leeftijd van je auto.

Bij elektrische auto’s heeft ook de staat van de batterij een belangrijke invloed op de restwaarde. Om de staat van je batterij te bepalen, kun je een State Of Health (SOH) controle laten uitvoeren. Hiervoor kun je terecht bij onze expertisepartner Dekra.

Laadinfrastructuur

Koop je een elektrische auto, dan gaan we ervan uit dat je ook thuis een laadpaal wilt installeren. Voor de installatie van een laadpaal moet je rekening houden met de volgende kosten (bron: Lumiworld/Luminus)

  • Aankoop & installatie laadpaal: de prijs van een laadpaal hangt af van verschillende factoren (bijvoorbeeld 1-fasige of 3-fasige laadpaal) en kan variëren van € 500 tot € 3.000. 
  • Keuring laadpaal: na de installatie moet je je laadpaal laten keuren door een erkend keuringsorganisme. Die keuring kost gemiddeld € 150 à € 200 (incl. BTW).

Wil je een 3-fasige laadpaal installeren? Dan moet je misschien je elektriciteitsinstallatie eerst laten verzwaren en opnieuw laten keuren.

Volgens adviesplatform Elektricien.vlaanderen kunnen de kosten voor het verzwaren van je elektriciteit variëren van € 150 tot € 1.200, afhankelijk van hoe ingrijpend de werken zijn. De kosten voor het herkeuren van elektriciteitsnetwerken liggen gemiddeld tussen de € 150 en € 200.

Laadkosten

Laad je je auto thuis op? Dan hangen de laadkosten onder meer af van het moment waarop je laadt (piek- of dalmoment, ‘s nachts of overdag) en hoeveel je laadt. In een ideaal scenario kun je je elektrische auto opladen met zelfopgewekte stroom (bijv. via zonnepanelen).

Laad je je auto op aan een publieke laadpaal? Dan hangen de laadkosten af van verschillende factoren.

  • De stroomprijs: de gemiddelde prijs voor het opladen van elektrische auto’s ligt tussen de € 0,30 en € 0,80 per kWh. Die prijs is redelijk vast, aangezien laadpaalexploitanten langetermijncontracten afsluiten met energieleveranciers.
  • De exploitant: exploitanten mogen hun eigen tarieven bepalen en rekenen vaak ook vaste kosten aan voor het uitbaten en onderhouden van hun laadpalen.
  • Type laadpaal: laad je je auto op aan een ‘snellader’, dan zul je meer betalen per kWh dan wanneer je laadt aan een ‘gewone’ laadpaal. 
  • Je laadkaart: laadkosten kunnen verschillen van laadkaart tot laadkaart. Sommige beheerders van laadkaarten rekenen ook ‘startkosten’ aan bij iedere laadbeurt.

In de app die bij je laadkaart hoort kun je altijd exact zien hoeveel je betaalt per laadbeurt.

*Alle vermeldingen van kosten in dit blogbericht zijn indicatief.
 

Ontdek de elektrische autoverzekering van Baloise en bereken je premie online!

Lees meer
Laat meer zien