FR NL
Blogs Veilig fietsen met een e-bike
31 mei 2021 Fiets
Een groot aantal verkeersongevallen gebeurt met een e-bike. Bestuurders van e-bikes worden vaak verrast door de snelheid die ze ermee kunnen halen. Ook bij het op- en afstappen gebeuren ongevallen. Daarnaast is het voor andere weggebruikers moeilijk om de snelheid van een e-bike in te schatten als ze die op hun weg kruisen. We geven je tips om veilig met een e-bike te fietsen: van bij de aankoop tot in het verkeer.

Waarmee houd je rekening bij de aankoop van een e-bike?

De verkoop van e-bikes blijft jaarlijks toenemen. Overweeg je zelf om een e-bike aan te kopen? Schaf er dan eentje aan die bij je past.  

Houd bij de aankoop van een e-bike rekening met:

  • je persoonlijke rijbehoeften: gebruik je de e-bike voor woon-werkverkeer, om recreatief te fietsen, …?
  • de afstanden die je wenst af te leggen met je e-bike.
  • je algemene fietsbehendigheid.
  •  je behendigheid bij het op- en afstappen: je kunt kiezen voor een heren- of damesframe of voor een frame met een extra lage opstap.
  • de gewenste trapondersteuningskracht: wil je een e-bike met een trapkrachtsensor of met een bewegingssensor?
  • de positie van de motor op de e-bike: voorwielmotor, middenmotor, achterwielmotor.
  • het type accu en de actieradius.
  • de positie van de accu.
  • het gewicht van de e-bike: een e-bike weegt, inclusief de motor en de accu, al gauw 7 tot 10 kilogram zwaarder dan een gewone fiets.

Maak een proefrit met de e-bike

Probeer de e-bike altijd eerst uit voordat je overgaat tot een aankoop. Doe dat niet tijdens een rit van een paar minuten maar trek hiervoor voldoende tijd uit: 

  • Test de e-bike in verschillende versnellingen.
  • Hoe reageert de e-bike op hellingen?
  • Hoe voelt de ondersteuning aan? Vloeiend of schokkerig?
  • Kun je het gewicht van de e-bike hanteren?
  • Heb je voldoende controle over de e-bike?
  • Is het display goed leesbaar en beheers je alle functies?
De verschillende soorten e-bikes

Je hebt drie categorieën: een e-bike met elektrische hulpmotor, een gemotoriseerde e-bike en een speedpedelec. Hoe weet je nu met welke e-bike je te maken hebt? We sommen voor jou de verschillenden soorten met hun eigenschappen even op.

  • De e-bike met elektrische hulpmotor van maximaal 250 W gaat tot 25 km/h. Dat type fiets heeft enkel trapondersteuning.
  • De gemotoriseerde e-bike heeft een hulpmotor van maximaal 1.000 W en gaat tot 25 km/h. Naast trapondersteuning kunnen die e-bikes ook vaak zelfstandig rijden.
  • De speedpedelec heeft een hulpmotor van maximaal 4.000 W. Met die fiets kun je tot 45 km/h gaan. Net als de gemotoriseerde e-bike bieden ze trapondersteuning, maar kunnen ze ook meestal zelfstandig rijden. 

Let wel: voor die categorie heb je een rijbewijs nodig en moet je verplicht een helm dragen. Dat type e-bike moet je ook inschrijven bij de DIV.

Veilig in het verkeer met je e-bike

Je hebt je e-bike aangeschaft, tijd om de weg op te gaan. Met deze tips zet je veiligheid voorop:

  • Draag steeds een degelijke fietshelm. Kies de juiste maat en volg de instructies voor het instellen van de helm.
  • Draag steeds reflecterende of goed zichtbare kledij.
  • Matig je snelheid in functie van de verkeerssituatie.
  • Houd meer dan ooit rekening met andere weggebruikers.
  • Schakel terug wanneer je bij verkeerslichten halt houdt.
  • Wees voorzichtig bij het op- en afstappen van je e-bike.
  • Bescherm jezelf en je e-bike met een fietsverzekeringZo ga je steeds zonder zorgen de weg op.
Voor-en nadelen e-bikes

E-bikes hebben veel voordelen

De e-bike is naast een gewone fiets het snelste vervoermiddel op korte afstanden. Daarnaast is de e-bike ook populair omwille van enkele andere voordelen:

  • Je bent (bijna) even snel als een bromfiets maar je hoeft geen benzine te tanken.
  • Je hoeft je niet meer op te winden over lange files en je hoeft ook geen parkeerplek meer te zoeken.
  • Je komt zonder vermoeid te zijn en onbezweet aan op je werk dankzij de elektrische trapondersteuning van je e-bike.
  • Je bent minder gestrest én je werkt aan je conditie.

Maar er zijn ook enkele gevaren

E-bikers lopen tot 40 % meer risico om op voetgangers en andere fietsers te botsen dan gewone fietsers. Dat komt door de snelheid van een e-bike. Bij een snelheid van 25 km/h, de gemiddelde snelheid van een e-bike, is de remafstand 8,7 meter. Dat is een stuk langer dan bij een gewone fiets en bij de speedpedelec is de remafstand nog groter. Wie dus met een e-bike niet genoeg op het verkeer anticipeert, is gezien.

We raden je daarom aan om in het begin zelf enkele kleine fietstochtjes te maken. Zo leer je je e-bike aanvoelen en krijg je hem beter onder controle. Probeer ook niet meteen de maximale snelheid te halen. Dat komt wel naarmate je je beter voelt op je nieuwe e-bike.

Daarnaast worden tweewielers nog altijd minder goed gezien door hun vierwielige vrienden. We raden je dan ook aan om steeds een fietshelm te dragen, ook als het voor jouw type e-bike niet verplicht is. Rij ook overdag met licht en reflectoren: zo ben je beter en sneller zichtbaar voor andere verkeersdeelnemers.

En vergeet ten slotte niet om je e-bike op slot te doen met een stevig slot, zodat je ook morgen weer snel op weg kunt.

Extra veilig de weg op met een fietsverzekering

Je hebt je helm op, je fietsslot bij de hand en je rijdt nu trots maar veilig rond op je nieuwe e-bike. Maar wat als je pech hebt onderweg? Of je e-bike wordt gestolen? 

Met een fietsverzekering kun je elke dag opnieuw zorgeloos met je e-bike vertrekken naar het werk, naar school, naar je hobby,… Denk bij de aankoop van een e-bike dus altijd automatisch aan een fietsverzekering. 

Ontdek de fietsverzekering van Baloise
Meer info over fietsen?