Too Good To Go brengt producenten, groothandelszaken, retailers en consumenten met elkaar in contact om voedsel dat wellicht verloren zou gaan, toch nog te redden. Via de app van Too Good To Go bieden handelaars, zoals restaurants en winkels, voedsel en maaltijden aan die ze over hebben. Consumenten kunnen die pakketten kopen tegen een voordelige prijs. De inhoud van het pakket is altijd een verrassing. Logisch want de handelaar kan uiteraard niet op voorhand zeggen wat er gaat overblijven. Het concept sloeg van de meet af aan in als een bom. Vandaag hebben 2,5 miljoen (!) Belgen de app gedownload.
Maar er is meer dan de app. ‘Too Good To Go blijft zichzelf als bedrijf voortdurend heruitvinden. Als je een goed product of service hebt ontwikkeld, komt het erop aan om constant te innoveren en altijd de veranderende noden van de gebruiker centraal te stellen. Onze app is weliswaar een erg sterk middel om handelaars en consumenten met elkaar te verbinden, maar omdat voedselverspilling al hoger in de keten start, hebben we enkele nieuwe initiatieven genomen voor bedrijven.’
Zo heeft Too Good To Go een ‘delivery model’ in het leven geroepen en koopt het nu ook overschotten van voedselproducenten op, die het vervolgens tegen een korting aanbiedt via de app. ‘Daarnaast hebben we het bedrijf Codabene overgenomen. Deze Franse start-up ontwikkelde FoodMemo, een systeem voor winkeliers om in de winkelrekken makkelijk producten terug te vinden waarvan de houdbaarheidsdatum dichterbij komt. Het systeem stelt verschillende opties voor wat er met die producten kan gebeuren:
- dynamische pricing: de winkelier past de prijs aan naarmate de vervaldatum dichterbij komt.
- een sticker op de producten kleven die korting aangeeft
- doneren aan de voedselbank
- of uiteraard: aanbieden via Too Good To Go.
In een winkel is de opvolging vaak een vrij omslachtig en manueel proces. Via FoodMemo kan dit helemaal automatisch verlopen.’
Volgens Franco Prontera worden bedrijven zich meer en meer bewust van het belang om voedselverspilling te vermijden. Door de confrontatie met stijgende prijzen en problemen in hun toeleveringsketen, willen ze nog veel meer dan vroeger alles wat ze produceren maximaal verkopen. Overbodige stocks hebben nu eenmaal een stevig prijskaartje.
Zo lanceerden ze de campagne met de slogan ‘Kijk, Ruik, Proef’. Met die campagne wil Too Good To Go consumenten bewustmaken van het feit dat je voedsel vaak ook na de ‘ten minste houdbaar tot-datum’ nog kunt opeten. Het label ‘Kijk, Ruik, Proef’ zie je vandaag in de winkels op tal van voedingsmiddelen.
‘Metingen tonen aan dat zowat één consument op vier het label intussen kent. En wat meer is: van die 25 % is meer dan zes consumenten op tien hierdoor geïnspireerd om hun gedrag effectief aan te passen. Als je weet dat er in totaal meer dan één miljard voedingsmiddelen met dit label in winkels liggen, dan begrijp je dat zo’n campagne echt een grote impact heeft’, stelt Franco Prontera.
Franco Prontera: ‘Meer transparantie in de voedselketen. Voedingsbedrijven, groot en klein, geven nog te vaak voorrang aan commerciële doelstellingen en winstprognoses. Ik zou graag zien dat de verschillende spelers transparant gaan communiceren over hoe goed of slecht de oogsten zijn, hoeveel producten er echt nodig zijn op de markt, hoeveel vraag er is vanuit de consument, … De geavanceerde algoritmes waarover we beschikken in allerlei domeinen stellen ons in staat om van bij het begin van de voedselketen te streven naar een evenwicht tussen productie en consumptie. Zo vermijden we dat we overschotten creëren. Dit vraagt natuurlijk een intensief en transparant partnership tussen alle actoren en een veel meer maatschappelijke dan economische insteek. Het is misschien een ietwat idealistische en mogelijk zelfs utopische gedachte, maar dat is toch onze ultieme droom. Daar willen we echt voor gaan!’
Ontdek alle verzekeringen voor ondernemers bij Baloise.