Een hacker die je bedrijfsnetwerk binnendringt, een phishingmail die zorgt voor een gegevenslek of een computervirus dat je netwerk lamlegt. Het zijn enkele voorbeelden van cyberincidenten die helaas dagelijkse realiteit zijn. Cybercriminaliteit treft bedrijven, zowel grote als kleine, en in uiteenlopende sectoren.
Kmo's en zelfstandigen in het bijzonder zijn erg kwetsbaar. Ze beschikken niet altijd over een doorgedreven beveiligingssysteem of missen de slagkracht om adequaat te reageren op een cyberaanval. Preventie en bescherming gaan dan ook hand in hand. Antivirussoftware en een firewall die up-to-date is, regelmatig back-ups maken en een alerte houding in de onlinewereld kunnen veel onheil voorkomen. Risico’s voor 100 % elimineren is jammer genoeg niet mogelijk.
Een cyberverzekering kan de nodige bescherming bieden wanneer de preventie heeft gefaald. De polis Cyber Safe Bedrijven verzekert zowel de schade aan je onderneming als de schade aan derden en biedt je 24/7 IT-bijstand na een cyberincident, zo kun je je snel terug focussen op je business.
Is je bedrijf het slachtoffer van een cyberincident? Dan biedt onze cyberverzekering dekking en ondersteuning voor:
- de gederfde winst en vaste kosten tijdens de periode van bedrijfsonderbreking;
- extra kosten om uw bedrijf operationeel te houden;
- de herstelling van elektronische gegevens en software, inclusief het verwijderen van de schadelijke software;
- het onderzoek naar de oorzaak en de omvang van het cyberincident.
Bovendien betaalt de polis Cyber Safe Bedrijven voor:
- cyberafpersing;
- oplichting via phishing en CEO-fraude;
- kosten en verliezen doordat een hacker online bestelde goederen afleidt waardoor ze niet op hun bestemming geraken;
- telefoonhacking.
Met Cyber Safe Bedrijven ben je ook verzekerd voor schade aan derden:
- schade doordat een verzekerde een inbreuk pleegt op de wettelijke voorschriften rond gegevensbescherming, zoals bijvoorbeeld de GDPR;
- schade na een cyberincident waarvoor een verzekerde aansprakelijk is.
De polis Cyber Safe Bedrijven betaalt ook voor:
- administratieve boetes die de overheid oplegt na een inbreuk op de GDPR;
- contractuele boetes die de leverancier van elektronische betaaldiensten oplegt;
- het schenden van een merkrecht, portretrecht of de reputatie door de digitale mediainhoud van je bedrijf;
- het plegen van een inbreuk op de wettelijke voorschriften i.v.m. gegevensbescherming door een dienstverlener van je bedrijf.
Na een cyberincident kan de verzekeringnemer 24/7 een beroep doen op Baloise Cyber Support, zowel op afstand als ter plekke.
Die bijstand zorgt voor:
- onderzoek naar de oorzaak en de omvang van het cyberincident;
- crisismaatregelen om de schade te beperken;
- beveiliging en herstel van software, elektronische gegevens en computersystemen;
- bijstand bij een officieel onderzoek.
Let op, in sommige gevallen betalen wij niet. Zo betalen wij bijvoorbeeld niet voor schade die het gevolg is van:
- het ontbreken van preventiemaatregelen, zoals beveiligde toegang met gebruikersnaam en wachtwoord, een firewall, antivirussoftware of back-ups;
- terrorisme;
- milieuverontreiniging;
- uitval van de infrastructuur, van openbare nutsvoorzieningen of van telecomoperatoren;
- opzet of het bewust schenden van wetten en instructies.
Wettelijke bepalingen
- Deze productpagina geeft een kort eenvoudig overzicht van onze producten. Enkel de Algemene Voorwaarden en de Bijzondere Voorwaarden zijn bindend. Lees naast deze pagina de Algemene Voorwaarden van de polis van je Cyber Safe Bedrijven goed na. Hierin staat wanneer wij betalen, maar ook wanneer wij niet betalen.
- Lees ook de Bijzondere Voorwaarden goed. Daarin staat welke verzekeringen voor jou gelden. De polis is het contract dat wij met de verzekeringnemer sluiten.
- Cyber Safe Bedrijven is een verzekering van financiële schade en een bijstandsverzekering van Baloise en een rechtsbijstandsverzekering van Euromex. Baloise is een Belgische verzekeringsonderneming. Alle verzekeringscontracten zijn onderworpen aan het Belgisch recht. De overeenkomst duurt een jaar en wordt stilzwijgend verlengd.
- Je kunt de verzekeringsovereenkomst ten minste drie maanden vóór de jaarlijkse vervaldag opzeggen.
- Bekijk zeker de IPID-fiche en onze Kennismakingsbrochure om je grondig te informeren over je wettelijke bescherming op www.baloise.be.
- Wil je meer informatie? Neem dan contact op met je makelaar.
Heb je een klacht? Laat het ons weten:
- Online klachtenformulier: www.baloise.be/klachten
- per e-mail: klacht@baloise.be
- per brief: klachtendienst City Link - Posthofbrug 16 - 2600 Antwerpen
- telefonisch 078 15 50 56
Heb je klachten i.v.m. de verzekering Rechtsbijstand? Dan kun je contact opnemen met Euromex:
- per brief: Generaal Lemanstraat 82-92 - 2600 Berchem
- telefonisch: 03 451 44 45
- per e-mail: klachtenbehandeling@euromex.be
Biedt dat geen oplossing? Dan kun je contact opnemen met de Ombudsman van de Verzekeringen: www.ombudsman-insurance.be
- per e-mail: info@ombudsman-insurance.be
- per brief: de Meeûssquare 35, 1000 Brussel
- telefonisch: 02 547 58 71